رونمایی از اختلاف خاورمیانه‌ای واشنگتن و پاریس

رییس جمهوری فرانسه، در چارچوب یک تور خاورمیانه‌ای صبح امروز وارد دوحه شد. توری که می‌تواند رقابت پشت پرده واشنگتن و پاریس برای گسترش نفوذ در خاورمیانه را به روی صحنه بکشاند و به اختلافات دو کشور در رابطه با مسائل خاورمیانه دامن بزند.
 
به گزارش فرارو، فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه امروز به همراه «لوران فابیوس» و «ژان ایو لودریان» وزرای خارجه و دفاع این کشور در چارچوب تور خاورمیانه‌ای ابتدا راهی قطر شد و در ادامه به عربستان سفر خواهد کرد.

هیات بلند پایه فرانسه در سفر به دوحه، قرارداد رسمی فروش ۲۴ جنگنده رافائل به ارزش 7.8 میلیارد دلار را با مقامات قطری به امضا می‌رساند. قرارداد فروش جنگنده‌های فرانسوی به قطر حاصل دو سال مذاکره و سفرهای محرمانه مقامات دو کشور بوده است.

پس از آن رییس جمهور فرانسه راهی ریاض می‌شود تا به عنوان اولین رهبر غربی در نشست شورای همکاری خلیج فارس شرکت کند. تلاش فرانسه برای افزایش روابط خود با کشورهای عرب خلیج فارس در حالی انجام می‌شود که عربستان وارد نوعی تنش پنهان با آمریکا در پاره‌ای از مسائل و موضوعات مهم منطقه‌ای شده است.

این تور خاورمیانه‌ای اولاند هم در شرایطی تنظیم شده است تا به عنوان مهمان افتخاری در نشست سران کشورهای حوزه خلیج فارس در ریاض شرکت کند که درست چند روز پس از این نشست شیوخ عرب به دعوت باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا راهی کمپ دیوید خواهند شد.

 «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا از سران کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از جمله، امارات، کویت، عمان، قطر و بحرین دعوت کرد تا ۱۴ ماه می‌(۲۴ اردیبهشت) برای شرکت در نشستی در کمپ دیوید در ایالت مریلند حضور پیدا کند تا با آن‌ها درخصوص مسائل امنیتی در خاورمیانه بحث و گفت‌و‌گو کند.

بر اساس گزارش روزنامه وال استریت ژورنال «کشورهای عرب خلیج فارس در این نشست در ازای حمایت از توافق هسته‌ای ایران، تعهدات امنیتی بیشتر و سیستم‌های تسلیحاتی جدید‌تر از سوی دولت واشنگتن را درخواست خواهند کرد.»

بر این اساس تنها چند روز پیش از این نشست، فرانسوا اولاند رییس جمهوری فرانسه که پس از کسب قدرت در سال ۲۰۱۲ تلاش کرد رویکرد خاورمیانه‌ای فرانسه تقویت و فضای مناسب تری در این منطقه را فراهم کند راهی کشورهای قطر و عربستان شده است.

با توجه به اینکه آمریکا از سال ۲۰۱۰ استراتژی نظامی خود را بر پایه تمرکز بر شرق آسیا برنامه ریزی کرده است و احتمالا تمرکز آمریکا بر خاورمیانه طی یک دهه آینده کاسته خواهد شد، تصور می‌رود که فرانسه تلاش دارد از این فرصت استفاده کند تا جای خالی آمریکا را در این منطقه پر کند.

این در حالی است که به نظر می‌رسد اکنون آمریکا و برخی دیگر از متحدان آن به این باور مهم دست یافته‌اند که برقراری ثابت و امنیت منطقه‌ای منهای ایران و بدون حمایت و حضور ایران و اجرای هرگونه مدل امنیتی موثر در منطقه بدون بازیگری ایران به سرانجام مقصود نخواهد رسید.

بر این اساس تلاش برای بسط نفوذ در خاورمیانه از سوی فرانسوی‌ها و ورود به بازار رقابت تسلیحاتی در منطقه، نشانه‌ای از به روی صحنه آمدن و علنی شدن اختلاف واشنگتن و پاریس در مورد مسائل خاورمیانه است.