آیا قطر میزبانی جام جهانی سال 2022 را با رشوه 4.5 میلیون دلاری بدست آورد؟


بعد از افشاگری رسانه های انگلیسی و فرانسوی در مورد پرداخت رشوه از سوی قطری ها برای کسب میزبانی جام جهانی ، شبکه ARD آلمان دیشب در مستندی به جزییات بیشتری در مورد پرداخت رشوه اشاره کرد.

شهرخبر: در این مستند که "فوتبال به فروش رسیده" نام داشت، فائدرا المجید نام سه تن از روسای فدراسیون های آفریقایی که برای رای به قطر پول دریافت کرده بودند را فاش کرد.

المجید مدیر سابق روابط عمومی کنفدراسیون فوتبال آفریقا قبلا در ماه دسامبر اشاره کرده بود در جلسه‌ای که نمایندگان فوتبال قطر برای پرداخت رشوه به مقام ارشد کنفدراسیون فوتبال آفریقا آمده بودند حضور داشت. به گفته او جلسه مذکور در هتلی در لواندا پایتخت آنگولا برگزار شد و طی آن نماینده قطر مبلغ یک میلیون دلار برای حمایت کنفدراسیون فوتبال آفریقا از میزبانی آنان برای جام جهانی 2022 پیشنهاد کرد.

مقام ارشد کنفدراسیون فوتبال آفریقا هم پس از دریافت پیشنهاد رشوه گفت: یک میلیون دلار مبلغ خوبی است اما نمی‌خواهید آنرا به 1.5 میلیون دلار افزایش دهید؟

نماینده فوتبال قطر هم درخواست او را به این شرط پذیرفت که در رای‌گیری برای انتخاب میزبان به طور حتم از قطر حمایت کند.

البته او اشاره کرده بود به طور واضح مکالمات آنان را شنیده اما به چشم مبلغ رد و بدل شده را ندیده است.

اما این بار ظاهرا حافظه تقویت شده اش به کمکش آمده و از عیسی هایاتو ( کامرون ) ژاک آنوما( ساحل عاج ) و آموس آدامو ( نیجریه ) به عنوان سه رییس فدراسیونی نام می برد که هر کدام 1.5 میلیون دلار دریافت کردند و به قطر رای دادند. هر سه نفر آنها مبلغ یک میلیون دلاری را که ابتدا پیشنهاد شده بود را رد کردند.

در واکنش به این مستند بلاتر بلافاصله مسائل مطرح شده در این مستند را بیاناتی حال بهم زن خواند و به طور کامل همه آنها را تکذیب کرد. آنوما اشاره کرد هنوز مستند  را ندیده و نمی تواند درباره آن اظهار نظر کند.

آدامو مدعی شد اصلا در آن روز در آنگولا نبوده که با نماینده قطری مذاکره کند ولی عکسهایی که از او گرفته شده خلاف این موضوع را نشان می دهد .

المجید که در بخاطر همکاری با اف بی آی در ماجرای فساد مالی فیفا ناچار به تبعید و زندگی درآمریکا تحت حفاظت پلیس شده ،پس از تهدید به مرگ شدن فرزندانش با رسانه ها صحبت نمی کرد و مشخص نیست چه دلیلی سبب شده تا نظرش را تغییر دهد و با این  شبکه آلمانی صحبت کند.

این اتهامات در حالی مطرح می شود که بلاتر باید روز 29 می در انتخابات فیفا شرکت کند.